Allmänna köp- / leverans- och garantibestämmelser

Betalningsvillkor

Betalningsvillkor kan variera och köpare som beviljats kredit har betalningstid enligt skild överenskommelse. Erlägges icke betalning på avtalad tid är säljaren berättigad till dröjsmålsränta. Fortsatta betalningsdröjsmål kan leda till indrivning och kostnader för detta. Levererade varor förblir säljarens egendom till dess full betalning erlagts av köparen.

Leveransvillkor och emballage

Alla leveranser sker fritt fabrik Korsnäs om inta annat avtalats. I vissa fall tillkommer kostnad för emballage.

Leveranstider

Normalt levereras lagerförda produkter inom 7 arbetsdagar från beställning. Leveranstider för övriga beställningsvaror enligt överenskommelse. Inga delleveranser görs utan skild överenskommelse om detta.

Förhandsbeställning

Säljare och köpare kan överenskomma om att en vara skall levereras en viss tid som annars avviker från normal leveranstid. Om denna tid är längre än 4 veckor, skall för varje påbörjad ny månad, 10% av den avtalade summan inbetalas på konto som säljaren uppger vid beställning. Säljaren garanterar då att det överenskomna priset hålls. Även om säljaren försöker tillmötesgå kundens önskan om leveransdag så är det på köparens ansvar att kolla upp så detta kan fullföljas enligt plan. Köparens skall då kontakta säljaren minst en vecka inann leverans önskas. Samma gäller om köparens vill flytta leveransdag framåt eller bakåt.

Dröjsmål

Uppstår hinder för köparen att mottaga varan på den avtalade leveranstiden skall den - förutsatt att den är leveransfärdig - anses levererad och faktura kunna göras enligt normala betalningsvillkor. Säljaren har dock skyldighet att i mån av utrymme tillsvidare lagra varan. Ersättning för detta utgår med skäligt belopp som överenskoms mellan säljaren och köpare. Säljaren står inte för eventuell skaderisk för varan under den tid den lagras av honom för köparens räkning.

Transportansvar

Transportören ansvarar för godset fram till köparens leveransadress enligt transportföretagets ansvarsbestämmelser. Eventuella transportskador eller saknat gods, om detta uppmärksammats, noteras på fraktsedeln innan mottagandet godkännes. Anmälan görs till transportören och säljaren inom 7 dagar.

Reklamation

All reklamation i samband med leverans skall göras inom 7 dagar efter varans ankomst. Skriftlig reklamation göres till info@spadealers.fi med uppgift om order- eller fakturanummer. Reklamationer skall vara (skriftligt) godkända av säljaren.

Returnering

Returer som godkänts av säljaren skall returneras till säljarens adress och frakten vara betald av köparen. Under förutsättning att godset returneras oanvänt och i fullgott skick krediteras det till sitt fulla värde. Före returneringen skall det överenskommas med säljaren om ett returnummer på sändningen. På vår hemsida finns det en returblankett (RPP-blankett) som skall fyllas i och bifogas returen. Märk även godset med returnumret. Säljaren skall under inga omständigheter vara betalningsskyldig för mottagande av returnerat gods.

Priser och export

Priserna framgår ur aktuell prislista och gäller för leverans och beställning till och med nästa prisändringstillfälle. Priser till slutkund inom EU inkluderar mervärdesskatt om ej annat framgår, andra eventuella skatter eller avgifter, extra exportförpackning, tullkostnader, försäkringar, landningsavgifter, dokumentation eller liknande kostnader, ingår ej. Inträffar händelse av Force majeure-karaktär, fel i leveranser från underleverantörer, förändring av valutaläget etc. som inverkar på avtalade priser och leveransens fullgörande, gäller leveransdagens priser och säljaren underrättar köparen för att denne skall ha möjlighet att häva köpet.

Fraktkostnader

Om frakt ingår i köpet så gäller detta lastning på bil hos SpaDealers och transport fram till mottagaren. Eventuell avlastning eller andra okända orsaker som innebär extra kostnader för SpaDealers kommer att faktureras kunden om detta inte är särskilt överenskommet att ingå i frakten.

Montering

Om kunden köper montering så innebär detta att produkten monteras på fabrik så långt detta är möjligt. Installation på plats av el, vatten och annat som inte kan göras klart i fabriken ingår inte i monteringskostnader.

Tvist

Eventuell tvist mellan köparen och säljaren i anledning av leveransen, befriar icke köparen från dennes betalningsansvar enligt avtalet. Eventuellt uppkomna tvister skall behandlas av skiljemän eller domstol enligt finsk lag om detta inte strider mot eventuell konsumentlag som kunden har rätt att åberopa.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att ändra i konstruktioner, dimensioner och beteckningar som avser säljarens produkter utan att på förhand meddela om detta. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.


Instruktion RPP-blankett (Return Product Permission)

Om ni har kommit överens med en säljare hos SpaDealers om att skicka tillbaka en produkt (garantiärende, reparation, felbeställning etc.) har ni fått ett RPP-nummer av denne. Ni fyller då i den RPP-blankett som finns under länken nedan och bifogar en kopia tillsammans med produkten. Glöm inte att märka emballaget och produkten med RPP-numret. När ni fyller i blanketten så är det av största vikt att alltid utförligt beskriva vad som är felaktigt och hur felet kan påvisas. Ju utförligare information desto snabbare kan ärendet behandlas. Använd ej generella angivelser som "trasig" eller liknande.

Returnerade produkter måste vara emballerade på ett tillfredsställande sätt. SpaDealers ersätter inte skador som uppkommer p.g.a. otillräckligt/felaktigt emballage. Här kan ni ladda ner RPP- blanketten.

Allmän garanti för SpaDealers produkter

Säljaren garanterar att varor som levereras, till den förste köparen räknat från leveransdatum, har 2 års garanti mot material- och tillverkningsfel.

Garanti 2 år

- på kontrollsystem och pumpar
garantin gäller tekniskt fel beroende på material- och/eller tillverkningsfel
- rör-, bubbel-, masagesystem
garantin gäller mot läckage, material- och/eller tillverkningsfel i slangar, munstycken och reglage
- filtrering / rening
garantin gäller material- och tillverkningsfel, utbytbara filter- eller ozonpatroner/UV lampor omfattas inte av garantin
- belysning inkl. eventuell transformator
garantin gäller inte "slitdelar" såsom lampa till ljuskälla
- isolerade lock i konstläder
garantin gäller material- och tillverkningsfel, eventuella färgförändringar orsakade av UV-strålning omfattas inte av garantin

OBS! Avvikande från ovanstående är garantitiden 6 månader för produkter som används i kommersiellt syfte.

Vad garantin inte omfattar

Garantin gäller inte för skador uppkomna genom vårdslöst användande, följdfel orsakat av detta, felaktigheter i installationen som utförts av köparen eller någon som köparen anlitat, modifieringar av produkten, väder- eller elfenomen utanför vår kontroll. Där så är möjligt åligger det ägaren att vidta åtgärder för att motverka att eventuella skador uppkommer eller förvärras. Garantin för träprodukter gäller inte eventuella uppkomna fel som är karakteristiska för trämaterial. Hit hör t.ex. fuktrörelser, färgförändringar, sprickbildning o.likn. som ägaren själv kan påverka med rätt underhåll. T.ex. en spricka i en kvist som ger upphov till fukt i materialet och leder till skador på fog och plastyta skall åtgärdas utan dröjsmål för att inte förvärra skadan. Dylikt omfattas inte av garantin.

Eventuella frysskador som uppkommer efter leveransen omfattas inte av garantin. Det åligger alltid användaren att vidta åtgärder som förhindrar frysskador. Detta gäller både före och efter installation.

Montering

Ansvaret ligger hos den som utför montering och det är dennes ansvar att se till att monteringen följer våra direktiv. Vi kan inte vara ansvarig för problem som är en följd av felaktig montering gjord av en annan part.

Kemikalier

Garantin gäller inte uppkomna problem orsakat av felaktig användning av kemikalier. Köparen skall följa rekommendationer som ges och vid oklarheter rådfråga säljaren.

Reparationssats

Vid användning av produkter som har en plastad yta, t.ex. Exclusive, Prestige, AquaKing, AquaStar, så kan lägen uppstå som kräver reparation. Läs noggrant särskild anvisning som medföljer reparationssatsen innan reparation utförs. Vid oklara fall kontaktas säljaren. Anvisning finns också här!

Garantiåtgärd och dess kostnader

Inga kostnader uppkommer för arbete och delar som omfattas av garantin. Eventuella reparationer kan antingen ske på plats eller hos leverantören. Det åligger köparen att se till så produkten är åtkomlig för serviceman. Tid som åtgår för demontering och återställande av t.ex. altan debiteras enligt särskild taxa. Är det fråga om åtgärder som inte kräver specialkunskap, åtgärdas detta via "telefonsupport" eller på annat motsvarande sätt. Köparen skall acceptera ett sådant förfaringssätt om det grundar sig på säljarens erfarenhet av reparationer. Om säljaren begär information som t.ex.bilder, för att lättare kunna bedöma åtgärd, skall köparen bidra med detta.

Säljarens ansvar är begränsat till leverans av ny vara, reparation eller viss återbetalning av köpeskillingen enligt säljarens val. Säljaren kan inte göras ansvarig för direkta eller indirekta skador, följdskador eller förluster för köparen.

Fakturera/kreditera garantidel

Säljaren skall ges möjlighet att kontrollera en anmäld garantisak. Köparen skall då följa direktiv som säljaren ger. Är det fråga om en del som byts ut före säljaren haft möjlighet att kontrollera denna skall fakturering kunna göras som om det var ett normalt köp. Då skadan kunnat utvärderas och om garanti konstaterats skall en kreditfaktura på nämnda del upprättas av säljaren utan dröjsmål.

Köpare/Säljare

I ovanstående garantiförklaring är köpare den som faktureras för produkten och säljare den som ställer ut fakturan. Om affären gått via en återförsäljare har därmed denna ett garantiåtagande mot sin slutkund. I ett sådant fall har SpaDealers i andra hand ett åtagande mot sin återförsäljare. Utöver vad som här framgår har köparen också vissa rättigheter enligt lag och den garanti som här beskrivs begränsar inte dessa rättigheter.

SEKRETESSKYDD

Kund hos SpaDealers

Du blir registrerad som kund i samband med produktbeställning eller offertförfrågan. Vid registrering krävs följande uppgifter: Kundens personuppgifter (förnamn, släktnamn) Kundens kontaktuppgifter (hemadress och eventuell separat leveransadress, telefonnummer, e-post, språk, land)

Du kan också registrera dig enbart för att få nyhetsbrev och erbjudanden via epost. Då krävs endast epost, och språk som registreringsuppgifter.

Behandling av personuppgifter

SpaDealers kundregister är konfidentiellt; uppgifterna överlåts inte till någon annan part förutom vid köp på avbetalning eller faktura då personuppgifter lämnas vidare till den som handhar detta. Kunden väljer själv om nyhetsbrev och erbjudanden får skickas. Kundens bank- eller kreditkortsuppgifter kan inte ses av SpaDealers personal. All informationsöverföring sker via krypterade, säkra förbindelser.

Cookies

På SpaDealers nätsidor används kakor (cookies). För att nätsidorna ska fungera optimalt måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter cookies. Med dessa samlas teknisk information och information om hur sidorna används. Utgående från denna information utvecklas sidorna att motsvara kundernas behov.

REGISTERBESKRIVNING

Registeransvarig

SpaDealers Ab
Lagervägen 4
66200 Korsnäs, Finland
Tel: 010-2395600
E-post: info@spadealers.fi
FO-nummer: 0415405-8

Registrets namn

SpaDealers Ab:s kundregister.

Registrets syfte

SpaDealers använder registret för att sköta kundförhållandena till SpaDealers kunder. Registret används inte utan kundens samtycke till SpaDealers direktmarknadsföring.

Registrets innehåll

Utlämnande av uppgifter och sekretesskydd

Uppgifter utlämnas aldrig till utomstående förutom vid köp på avbetalning eller faktura då personuppgifter lämnas vidare till den som handhar detta. Uppgifterna finns sparade på SpaDealers värddator och endast SpaDealers personal och dataservicepersonal har tillgång till denna. Tilläggsuppgifter om vårt kundregister fås från ovannämnda adress.